lördag 16 maj 2015

Lördagen den 13 juni. Att växa upp i en sekt. Och att lämna den.

Humanisterna i Kalmar välkomnar till en spännande och utmanande föreläsning om sekter i Sverige


Vera Lanängen växte upp i en Jehovas Vittnen-familj. Hör hennes egen berättelse.

"Jag föddes in i ett religiöst samfund som kallas för Jehovas vittnen. Ända sedan jag var liten fick jag lära mig att Gud inte bara var den mest kärleksfulle, utan att Gud var kärlek per definition. Något som Gud visade genom Jehovas vittnens läror. Under hela min uppväxt var detta min verklighet. Alla andra tolkningar om världen var felaktiga och Satans sätt att försöka lura mig. Men inom mig fanns det en röst som sa att något var fel."

Vera Lanängen, Från webbplatsen Inte en främling, Teskedsorden.

Vera bröt upp från Jehovas Vittnen när hon var 20 år. Hon studerar till socionom och arbetar för Hjälpkällan, en religiöst och politiskt obunden verksamhet som erbjuder stöd och information till personer som varit, är, inte längre vill vara, eller funderar på att bli medlemmar i ett slutet religiöst samfund. 

Ät en bit mat och lyssna på en fängslande berättelse. 
Arrangemanget görs i samarbete med ABF Östra Småland/Öland.

Inget inträde.
Plats: Hanssons krog. Norra Långgatan 1. Mat och dryck finns att köpa från kl 16.
Tid: Lördagen 13:e juni, kl 1700

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar